søndag 3. august 2008

Cairns I

Da har vi ankommet fantastiske Cairns. Vi kom hit paa tirsdag, etter litt om og men. Lurer paa om vi i loepet av turen kommer til aa ha god tid paa en flyplass? Vi dro fra hotellet vaart grytidlig, rundt 05.30, og hadde god tid til flyet skulle gaa - trodde vi. Siden vi skulle reise innenlands i Australia, ble vi kjoert til terminalen for innenlandsflyvninger. Dere skjoenner kanskje problemet. Vi sjekket inn i god tro, men de kunne ikke finne verken navnene vaare eller flyvningen vi skulle vaere med paa. Etter hvert saa viste det seg at vi var paa feil flyplass. Vaar flyvning viste seg aa vaere em internasjonal flyvning til Tokyo, med mellomlanding i Cairns. Ingen logikk for oss i alle fall. Vi fikk heldigvis sjekket inn de stooore sekkene vaare, som naa med stormskritt naermer seg overvekt. Videre ble vi kjoert til riktig terminal i buss, og kunne endelig finne gaten vaar. (Her begynner da vaar vanlige rutine, hvor undertegnede stiller de merkeligste spoersmaal naar det gjelder fly og flytekniske ting, i haap om aa roe seg selv ned! I alle fall denne gangen etter fadesene Qantas, som vi reiser med, har hatt den siste uken. Dette viste de for sikkerhetsskyld paa tv-skjermen inne paa gaten, utallige ganger.)

Det gikk bra denne gangen ogsaa, og vi landet "trygt" i Cairns. MEN- vi manglet Roberts sekk. Sammen med to andre, ble vi staaende aa glane inn i luken hvor bagasjen vaar skulle ha kommet ut. Den var mest sannsynlig igjen i Sydney eller paa vei til Tokyo! En svaert hyggelig mann hjalo oss, og lovte at de skulle levere tilbake sekken saa snart de fant den. Sekken kom heldigvis til rette.

Den lille byen er, som nevnt, fantastisk. Sol, varme, strender og attraksjoner i de fleste kategorier. De foerste dagene tilbrakte vi bare ved byens lagune. Siden det ikke er mulig aa bade i sjoen rundt sentrum, pga krokodillene, har de laget en "ministrand", kalt The Blue Lagoon. Her kan man bade trygt uten aa bli forstyrret av sultne krokodiller.

Loerdag hadde vi en flott busstur gjennom regnskog, banan- og sukkerplantasjer, fossefall m.m En spennende tur med mye flott aa se. Vi startet turen med et morgencruise over Lake Barrine. Det var fantastisk aa se hvordan regnskogen speilet seg i det blikk-stille vannet. Nesten vanskelig aa skille skogen fra speilbildet. I tillegg fikk vi se massevis av svoemmende skillpadder, aal og muligens rompa av en trekenguru. Robert fikk ogsaa oppleve en eklere del av dyrelivet, da han var inne i en grotte med et par hundre flaggermus! Groess!

I loepet av dagen ble vi ogsaa guidet gjennom Paronella Park, et gammelt katalansk slottsomraade, midt inne i regnskogen. Tydelig at det fantes folk med mye penger foer i tiden ogsaa. Paa denne bussturen kom vi ogsaa i snakk med andre turister, fra ulike steder baade i Australia og andre deler av verden. Vi snakket blant annet med to damer i fra Brisbane, som ligger omtrent midt paa Australias oestkyst. Det gav oss et lite perspektiv paa hvor enormt Australia er, naar vi fikk hoere at togturen deres fra Brisbane til Cairns tok i overkant av 24 timer! 24 timer i tog og du kommer bare halveis ned kysten. Da kan vi snakke om avstander.

I morgen tar vi turen til en dyrepark, rett utenfor byen. Dette blir undertegnedes foerste besoek i en dyrepark noensinne, og droemmen er aa faa kose med en koala.

Vi reiser videre til New Zealand paa fredag, og innen den tid har vi forhaapentligvis snorklet paa revet, reist ut til Holloways Beach og opp til Port Douglas. En padletur i kayakk rundt Green Island staar ogsaa paa oenskelisten, men det er en lang tur, saa det spoerst om padleferdighetene holder.

Beklageligvis faar vi ikke lagt ut bilder, men de faar komme etter hvert.